Klachtenregeling
Het beroep van tandarts is geregeld in de Wet op de Beroepen Individuele Gezondheidszorg (wet BIG). Deze wet is in 1997 in werking getreden. De wet BIG is een kwaliteitswet en heeft tot doel de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken. De wet beschermt tevens de patiënt tegen onkundig en onzorgvuldig handelen door beroepsbeoefenaren. Voor ons geldt een wettelijk tuchtrecht.
Vanaf 1 januari 2017 is de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg in werking getreden. Deze wet regelt onder andere een snelle en effectieve afhandeling van klachten. Indien u een klacht heeft over uw behandeling dan vragen wij u om deze schriftelijk bij ons in te dienen. U krijgt dan van ons binnen 6 weken een reactie.
Onze beroepsverenigingen beschikken over een kosteloze klachtenregeling. de klachtenfunctionaris kan u hulp bieden bij het oplossen van uw klacht, door u te adviseren en zo nodig te bemiddelen tussen u en uw tandarts.
Tandarts Grondel is aangesloten bij het KNMT (www.knmt.nl), de overige tandartsen bij het ANT (www.ant.nl). Voor verdere inlichtingen over de klachtenregeling verwijzen wij u naar de websites van genoemde beroepsverenigingen.
Komt u er met uw zorgverzekeraar niet uit over een klacht bijvoorbeeld over een declaratie, daar kunnen wij u niet mee helpen. We adviseren u in dat geval contact op te nemen met de Nederlandse Patiëntenfederatie
tel. 0900-2356780.